BildelarExpert.se

Spelmästare: Vad är näst för artificiell intelligens?

Ämnet AI, eller artificiell intelligens, har diskuterats frekvent den senaste tiden. Det finns fortfarande de som är skeptiska till tekniken, och vars tankar vandrar till filmer som Terminator. Men det finns flera positiva saker som AI kan göra för oss, och redan idag har det smugit in i våra liv - kanske utan att vi tänker på det. Alla som har en iPhone eller annan Apple-produkt är säkert bekanta med Siri?

Redan under dator-eran på 70- och 80-talet började man att experimentera med huruvida en dator kunde vinna över en människa i olika spel. Det dröjde, som de flesta kanske känner till, ändå till 1997 innan det blev verklighet, då Garri Kasparov förlorade i schack mot datorn Deep Blue. Och efter det har tekniken bara blivit bättre och bättre, och AI har nu vunnit över människan i såväl schack som det kinesiska spelet GO.

Information vs lite information

Hur kommer det sig då att datorn har blivit mycket bättre än oss på dessa spel, som anses vara de svåraste och mest skicklighetskrävande i världen. Faktum är att det i ett brett perspektiv finns ett ganska enkelt svar. Spel som GO och schack visar under spelet gång all information på brädet. Det innebär att man hela tiden ser samma sak som sin motståndare. En dator kan då med avancerade algoritmer räkna ut det bästa draget. Ju snabbare datorn är, desto snabbare kan den räkna ut nästa drag – och detta utan att ha de mänskliga egenskaperna som stress och trötthet.

("blacks" (CC BY-SA 2.0) tagen av gagilas.)

Nu har man tagit steget längre för att se om AI även kan bemästra spel som inte är lika informationsrika. I casinospel som blackjack handlar det t.ex. inte enbart om matematiska uträkningar utan, som det finns förklarat hos Mr Green, det handlar både om strategi och skicklighet. Man måste ha en känsla för om man ska stanna eller gå vidare. Samtidigt vet man aldrig hur dealerns strategi ser ut. Där en spelare hade stannat, kanske en annan hade spelat vidare. Det innebär att det är svårt att räkna ut vad som är det bästa draget.

AI som kan bluffa

Däremot är datorn inte långt bort när det kommer till att vinna i spel som även kräver ”fingertoppskänsla”. I början av 2017 spelade en dator mot några av världens bästa pokerspelare, och lyckades faktiskt vinna. Datorn Libratus mötte spelarna, två och två, i Heads-up No-Limit Texas Hold'em och lärde sig under spelets gång hur den skulle spela. Programmet grundade sig på ett program som var framtaget för att spela bridge, och datorn räknade ut de mest sannolika scenariona av den informationen som fanns tillgänglig. Samtidigt visade den att den förstod principen av att bluffa. 

("Bet" (CC BY-SA 2.0) tagen av lionel.roubeyrie.)

Schackmästare på 4 timmar

Däremot har intresset för att ställa AI mot schack inte sinat. Senast i december ställde man Googles Deepmind framför ett schackbräde utan att programmet AlphaZero, som är en uppdatering av GO-spelande AlphaGO, hade kunskap om spelet. På bara fyra timmar lyckades programmet gå från nybörjarstadiet till att bli mästare, då programmet lärde sig spelets regler under tiden.

Error thrown

Call to undefined function split()